Potrzeby szkoleniowe nauczycieli:
- zdobywanie stopni awansu zawodowego,
- podnoszenie kwalifikacji, doskonalenie warsztatu pracy,
- przygotowanie nauczycieli do pracy według nowej podstawy programowej
i pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych,
- przygotowanie nauczycieli do udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w szkole,
- umiejętność programowania oraz efektywnego wykorzystania środków multimedialnych w pracy.
Cele główne:
- dążenie do poprawy relacji międzyludzkich i rozwoju konstruktywnej współpracy
w zespole,
- poprawa jakości pracy szkoły oraz nauczycieli.
Cele szczegółowe:
- koordynacja pracy wychowawczej i procesu dydaktycznego,
- konstruktywne radzenie sobie z problemami edukacyjnymi,
- rozwiązywanie szkolnych problemów wychowawczych, dbanie o zdrowie
i bezpieczeństwo uczniów,
- doskonalenie posiadanych lub poszerzanie już uzyskanych kwalifikacji,
- kreowanie własnego wizerunku przez nauczycieli,
- integracja nauczycieli w ramach spotkań zespołów samokształceniowych,
- realizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- rozwój kompetencji wychowawczych i dydaktycznych nauczycieli, doskonalenie metod pracy.
Formy dokształcania i doskonalenia nauczycieli:
- studia uzupełniające,
- studia podyplomowe,
- kursy kwalifikacyjne,
- warsztaty metodyczne,
- szkolenia rady pedagogicznej,
- konsultacje w zespołach metodycznych,
- edukacja na odległość, online, e-konferencje,
- konferencje.
Zespół planowania WDN w składzie:
- wicedyrektor Irena Wojciechowska
- lider WDN Agata Kwietniewska
- liderzy zespołów przedmiotowych
zaplanował na rok szkolny 2018/2019 następujące zadania i harmonogram prac związanych z wymienionymi wyżej potrzebami i problemami szkoły.
Lp. | Zaplanowane zadania
|
Sposób realizacji | Wykonawcy | Termin realizacji |
1. | Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań w zakresie doskonalenia nauczycieli | -rozmowy
-dyskusje
|
lider WDN
|
wrzesień 2018
|
2. | Opracowanie i zapoznanie nauczycieli z planem i harmonogramem prac WDN na rok szkolny 2018/2019 | -spotkania w zespołach przedmiotowych
-opracowanie planu pracy WDN |
zespół WDN | wrzesień 2018
|
3. | Przedstawienie radzie pedagogicznej potrzeb szkoły w zakresie kwalifikacji nauczycieli | dyrektor | wrzesień 2018
marzec 2019
|
|
4. | Napisanie do organu prowadzącego wniosku dotyczącego dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli | – przekazanie wniosku organowi prowadzącemu | dyrektor | listopad 2019 |
5. | Prowadzenie w pokoju nauczycielskim kącika WDN
w celu informowania n-li na bieżąco o ofertach doskonalenia organizowanych przez różne ośrodki kształcenia nauczycieli |
-gromadzenie potrzebnych materiałów do teczki WDN,
-dokumentowanie procesu WDN, -nawiązanie współpracy z ośrodkami szkoleniowymi |
lider WDN
dyrektor |
cały rok szkolny |
6. | Ustalenie tematyki szkoleń rad pedagogicznych | -określenie tematów szkoleń,
-organizacja szkoleń na terenie szkoły, – stały kontakt z instytucjami współpracującymi ze szkołą |
rada pedagogiczna
zespół WDN dyrektor |
wrzesień 2018
cały rok szkolny
|
7. | Działanie zespołów nauczycielskich | – opracowanie planów zespołów przedmiotowych
oraz ich realizacja, -rozwiązywanie problemów wychowawczych i edukacyjnych, -organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, -omawianie spraw bieżących -dzielenie się wiedzą i doświadczeniem (lekcje otwarte, dyskusje) – wybór podręczników i programów nauczania obowiązujących w roku szkolnym 2019/2020 |
liderzy zespołów przedmiotowychi pozostali nauczyciele,
szkolny pedagog oraz psycholog
członkowie zespołów przedmiotowych |
wrzesień 2018
cały rok szkolny
czerwiec 2019 |
8. | Podnoszenie kwalifikacji i doskonalenie warsztatu pracy przez nauczycieli | -udział w kursach, warsztatach metodycznych, studiach podyplomowych,
-uzyskiwanie kolejnych stopni awansu zawodowego, -podnoszenie kompetencji psychopedagogicznych, -samokształcenie, -wymiana informacji ze szkoleń w zespołach |
ośrodki doskonalenia zawodowego,
nauczyciele
|
cały rok szkolny
|
9. | Edukacja multimedialna, korzystanie z najnowszych TIK, edukacja na odległość i e-edukacja. | -zapewnienie nauczycielom dostępu do Internetu w szkole,
-wzbogacanie zasobów szkolnego centrum multimedialnego, -e-learning, wymiana doświadczeń w tym zakresie, -dzielenie się zdobytą wiedzą, – zapoznanie nowych nauczycieli z portalem Oświata w Radomiu |
dyrekcja szkoły,
nauczyciele, bibliotekarze
administrator sieci |
cały rok szkolny
wrzesień 2018 |
10. | Szkoleniowe rady pedagogiczne | udział kadry nauczycielskiej w radach szkoleniowych na temat:
–zmian w przepisach prawa oświatowego, -prowadzenia dokumentacji nauczania, -wdrażania przez nauczycieli innowacji pedagogicznych, – metody projektu jako narzędzia do kształtowania kompetencji kluczowych – bezpieczeństwa i higieny pracy, – zagrożeń płynących z sieci – cyberprzemocy, – metod uczenia się i techniki nauczania ;działań wspierających ucznia zdolnego i ucznia z trudnościami w nauce; – kształtowania umiejętnościwychowawczych nauczycieli niezbędnych do efektywnej współpracy z uczniami i rodzicami |
dyrektor
wicedyrektorzy
dyrektor
firma zewnętrzna
dyrektor, inspektor bhp dyrektor szkoły, psycholog, pedagog
firma zewnętrzna
psycholog, pedagog
|
na bieżąco
na bieżąco
na bieżąco
październik 2018
na bieżąco
rekolekcje 2019
na bieżąco |
11. | Pomoc nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie | -przydział opiekunów stażu,
-zajęcia otwarte, -lekcje koleżeńskie, -wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami |
dyrekcja szkoły, opiekunowie stażu, nauczyciele | cały rok szkolny |
12. | Współpraca z poradniami psychologiczo-pedagogicznymi w Radomiu | -systematyczne kontakty
z pracownikami poradni, – realizowanie zaleceń poradni przez wychowawców oraz pozostałych nauczycieli
|
dyrektor,
wychowawcy, nauczyciele, szkolny pedagog i psycholog , rodzice |
cały rok szkolny |
13. | Zabezpieczenie pełnej realizacji obowiązku szkolnego | -kontrola obowiązku szkolnego,
-systematyczna kontrola i analiza frekwencji w celu zapobiegania ucieczek uczniów z lekcji, -doskonalenie szkolnego systemu eliminowania nieobecności nieusprawiedliwionych, -eliminowanie spóźnień uczniów na pierwszą lekcję |
wychowawcy klas, nauczyciele, szkolny pedagog i psycholog,
rodzice |
cały rok szkolny |
14. | Wzbogacanie biblioteki szkolnej w programy komputerowe oraz fachową literaturę dla nauczycieli pomocną w pracy dydaktyczno-wychowawczej | zakup literatury fachowej, prasy metodycznej oraz programów komputerowych | nauczyciele bibliotekarze
|
cały rok szkolny |
15. | Kontynuacja działań i zadań zapisanych w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli na lata szkolne 2015-2019 i planowanie działań na lata następne | – diagnoza potrzeb,
-opracowanie planu na lata 2020 – 2024 |
dyrekcja szkoły, lider WDN | wg harmonogramu |
16. | Uaktualnianie dokumentów szkolnych | – uaktualnianie wg potrzeb WSO, Statutu Szkoły, PSO, programów profilaktycznych oraz innych dokumentów szkoły,
– gromadzenie i przechowywanie szkolnej dokumentacji |
dyrekcja szkoły, nauczyciele,
dyrekcja, bibliotekarze |
na bieżąco |
17. | Działania na rzecz poprawy relacji i wzmacniania więzi wśród członków rady pedagogicznej | organizowanie szkoleń, imprez integracyjnych, wycieczek, spotkań okolicznościowych | dyrekcja szkoły, rada pedagogiczna | cały rok szkolny |
18. | Pedagogizacja rodziców;
Organizacja warsztatów dla uczniów i rodziców |
– ustalenie form i tematyki spotkań z rodzicami oraz uczniami,
– pedagogizacja rodziców (zgodnie z potrzebami zespołów klasowych), – prowadzenie gazetek, – organizowanie, szkoleń i warsztatów |
pedagog, psycholog szkolny,
wychowawcy |
wrzesień 2018
cały rok szkolny |
Program zatwierdzony i przyjęty do realizacji na Radzie Pedagogicznej w dniu 13 września 2018 roku.