Nasza szkoła realizowała działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, z którego otrzymaliśmy fundusze na zakup książek do biblioteki szkolnej. Głównym celem i założeniem programu jest promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Zakupione tytuły książek, które wzbogaciły księgozbiór biblioteczny są propozycją uczniów, wychowawców, nauczycieli oraz rodziców. Przygotowana wystawa „ nowości wydawniczych” cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.
W ramach programu zakupiono do biblioteki szkolnej 1009 egzemplarzy książek (literatura obyczajowa, młodzieżowa, fantastyka, popularno-naukowa, biografie, lektury…). Książki są już dostępne do wypożyczenia w bibliotece szkolnej. Zapraszamy do korzystania z nowości! Życzymy miłej lektury!
Realizacja programu rozpoczęła się już w maju 2018 r. Przeprowadzono konsultacje z uczniami, rodzicami, nauczycielami, Biblioteką Publiczną i Pedagogiczną w sprawie listy ciekawych książek. Rozpoczęto zakupy nowości książkowych.
Do największych projektów czytelniczych promujących czytelnictwo, zrealizowanych w szkole w ramach Priorytetu 3 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa należą:
- „Zacznij dzień ze Świerszczykiem” rozpoczynanie każdego dnia czytaniem fragmentów artykułów z czasopisma
- „Czytanie łączy pokolenia” – czytanie książek przez dorosłych (dyrekcję, rodziców, pielęgniarkę szkolną i innych pracowników szkoły).
- Starsi młodszym- czytanie książek młodszym dzieciom przez starszych uczniów.
- Akcja „Komiks na przerwę”.
- Spotkanie autorskie z Wiesławem Drabikiem- pisarzem dla dzieci.
- Spotkanie autorskie z Martą Trojanowska – autorką książek dla dzieci.
- Spotkanie czytelnicze z Adrianem Wójcikiem z radia Eska.
- Impreza czytelnicza – XVII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom.
- Impreza czytelnicza – Pasowanie na czytelnika uczniów klas drugich.
- Impreza czytelnicza – Święto Misia.
- Konkursy plastyczne – m.in. „Mój ulubiony bohater książkowy”, „Zakładka do książki”, „Projekt wymyślonej przez siebie postaci fantastycznej”.
- Wystawy nowości książkowych.
- Lekcje biblioteczne dla uczniów klas pierwszych i drugich.
- „Warto czytać, bo…”- uczniowie klas III i IV podczas zajęć w bibliotece obejrzeli prezentację multimedialną, uzupełnili mapę myśli związaną z korzyściami płynącymi z czytania książek. Wysłuchali fragmentu książki, a następnie wzięli udział w konkursie na napisanie zakończenia tej książki.
- Udział uczniów w „Dwójkowej Akademii Czytelnika „ organizowanej przez BP Filia nr 2 w Radomiu.
- Udział w zajęciach bibliotecznych organizowanych przez pracowników BP Filia nr 2.
- Projekty czytelnicze realizowane w każdej klasie:
Kl. I – „Czytanie na drugie śniadanie” .
Po przeczytaniu całej książki lub jej fragmentów uczniowie wykonali do niej ilustrację.
Kl.II – Smakolandia
Po zapoznaniu dzieci z wierszami wybranych poetów ,uczniowie uczyli się wiersza na pamięć i zaprezentowali je na forum wszystkich klas.
Kl.III- Pluszowy deser
Po przeczytaniu całej książki lub jej fragmentów uczniowie wykonali makiety przedstawiające sceny z książki „Dzieci Z Bullerbyn”.
Kl. IV- Pożeracze książek
Po przeczytaniu całej książki lub jej fragmentów każda klasa wykonała plakat reklamowy tej książki.
- V- Słodkie co nieco
Co było dalej….? – uczniowie napisali ciąg dalszy wysłuchanego fragmentu książki.
Kl.VI- Przystawka literacka
Po zapoznaniu się z życiorysem i twórczością Zbigniewa Herberta uczniowie wykonali gazetki i prezentacje multimedialne.
Kl.VII- Przepis na czytanie – turniej o tytuł Masterchefa Literackiej Kuchni
Uczniowie po przeczytaniu książki przygotowali scenki teatralne.
Kl.VIII- Smakowite kąski
Uczniowie wykonali audiobooki do wybranej książki.
14 grudnia 2018 r. odbyło się uroczyste podsumowanie realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, podczas którego uczniowie klas I-VIII zaprezentowali swoje działania w ramach projektu „ Apetyt na czytanie”. Były recytacje wierszy, wystawy rysunków , plakatów. Uczniowie obejrzeli scenki teatralne, wysłuchali audiobooków . Wszystkie prace były wykonane na podstawie książek z księgozbioru szkolnej biblioteki.
Miło było popatrzeć jaka radość panowała wśród uczniów. Mamy nadzieję, iż zapał ten nie opuści naszych czytelników do końca roku szkolnego.